Rok 2020 je již několik dnů minulostí.
Chystáte se v roce 2021 budovat hodnotnou firmu? Máme pro vás, majitele firem, desatero tipů pro systematické zvyšování hodnoty firmy.
- Přestaňte se honit za stále vyššími tržbami. Větší společnost nemusí být nutně hodnotnější a to zejména, pokud jsou zvýšené tržby zajišťovány produkty s nízkou marží anebo jsou tyto tržby závislé na osobě majitele.
- Začněte se ptát svých zákazníků na zkušenosti s vaší firmou. Využijte k tomu jednoduchou a osvědčenou metodiku Net Promoter Score. Získáte od zákazníků zpětnou vazbu a budete moci lépe předvídat tempo růstu vaší firmy.
- Prodávejte méně produktů více zákazníkům. Vyšší hodnotu dosahují firmy, které prodávají několik málo odlišných produktů nebo služeb velkému množství zákazníků. Naopak firmy, které mají pouze několik zákazníků a snaží se to dohnat velkým sortimentem produktů, bývají méně hodnotné.
- Zbavte se produktů a služeb, které jsou závislé na vaší osobě. Cokoliv nabízíte, ať je to služba nebo produkt, a jejich dodání je závislé na Vás osobně, zvažte upuštění od této nabídky. Nebo systémově zajistěte, aby tento produkt nebyl závislý na Vás.
- Tlačte zákazníky k platbě předem. Otočíte negativní cyklus peněžních toků na pozitivní a zvýšíte tím hodnotu svého byznysu. A k tomu navíc jeden bonus pro Vás osobně – snížíte svou stresovou zátěž.
- Vytvořte produkty s opakovanými tržbami. Zajistíte si tak předvídatelné příjmy, například formou předplatného nebo díky stále se obnovujícím smlouvám. V krátkodobém horizontu je to menší stres pro vás a z dlouhodobého pohledu bude vaše firma hodnotnější pro investory nebo kupující.
- Odlište se. Vylaďte svou marketingovou strategii a vypíchněte, jak se odlišujete od konkurence. Nezapomeňte na takové parametry, které jsou důležité právě pro vaši cílovou skupinu. Opakování je matka moudrosti, tak nepolevujte při zdůrazňování těchto výhod.
- Najděte si případnou náhradu za svého nejdůležitějšího dodavatele. Zkuste zadat novému dodavateli malou objednávku k navázání obchodního vztahu. Pomůže vám to vyvázat se ze závislosti na vašem klíčovém dodavateli.
- Koučujte své zaměstnance. Odpovídejte na otázky zaměstnanců následujícím způsobem: „Co byste udělali, kdybyste byli na mém místě?“ s cílem, aby zaměstnanci přemýšleli jako majitelé a snažili se najít řešení ještě před tím, než za vámi přijdou.
- Vytvářejte manuály. Zdokumentujte své nejdůležitější procesy, aby vaši zaměstnanci mohli pracovat nezávisle na vaší osobě. Vy si pak můžete dopřávat delší dovolenou a posílíte hodnotu své firmy tím, že přestane být na vás závislá.
Přejeme hodně úspěchů při budování hodnotné firmy!