Chystáte se prodat firmu? Máme pro Vás několik tipů, jak zvýšit hodnotu Vaší firmy před jejím prodejem.

  1. Zaměřte se na výkon firmy. Udělejte vše pro zvýšení tržeb. Větší firma znamená nižší riziko pro kupujícího a vyšší výnos pro prodávajícího. A nezaměřujte se pouze na tržby, ale rovněž na celkový hospodářský výsledek Vaší firmy. Neskrývejte zisky. Ano, víme, nechcete platit příliš vysoké daně, ale pokud nejste schopni zájemci ukázat dostatečnou výši zisku, bude hodnota Vaší firmy pouze minimální.
  2. Zlepšete peněžní toky. Určitě jste se již při podnikání setkali s anglickým výrazem „cash is king“. Je krásné mít vysoké tržby a solidní účetní zisk, nejdůležitější však jsou peníze. Pro každého kupujícího je hodnotnější ta firma, do které nemusí hned po jejím zakoupení investovat další peněžní prostředky do zásob, pohledávek a dalších provozních záležitostí.
  3. Diverzifikujete své vztahy se všemi partnery v podnikání, ať už se to týká zákazníků, dodavatelů a samozřejmě zaměstnanců. Zajistěte, aby Váš největší zákazník netvořil více jak 20 % tržeb Vaší firmy. U dodavatelů najděte alternativní subjekty či materiály. U zaměstnanců dbejte na to, aby ztráta žádného z nich neznamenala fatální riziko pro firmu.
  4. Snižte závislost firmy na Vás. Ano, všichni ví, že jste pro firmu nepostradatelní. Nyní však na to zapomeňte, chystáte se z firmy odejít. Firma, která nemůže bez svého majitele fungovat, není atraktivní pro kupující. Přilákejte, najměte a rozvíjejte nové členy Vašeho týmu. Rozdělením svých kompetencí se vyhnete přílišné koncentraci klíčových funkcí v jedné osobě. Vyhýbejte se každodenním provozním záležitostem a často vyrazte na dovolenou, abyste se přesvědčili o samostatnosti firemního týmu.
  5. Zvyšujte spokojenost zákazníků. Loajalita zákazníků přináší cenné body pro hodnotu Vaší firmy. Budujte pevné vztahy se zákazníky a ubezpečte se, že takové výborné vztahy se zákazníky mají i Vaši zaměstnanci.
  6. Vylepšete vzhled své firmy. Podobně jako u prodeje nemovitostí, je stejně důležitý i první dojem při prodeji firmy. Rozhlédněte se kolem sebe a proveďte úklid všech firemních prostor včetně okolí firmy. Prohlédněte vybavení a zařízení, zajistěte jejich důkladnou údržbu, aby vše bylo provozuschopné a dobře vypadající. Starý a nepotřebný majetek prodejte nebo zklikvidujte.
  7. Vytvořte strategický plán svého odchodu z firmy. Naplánujte si dlouhodobé cíle a rozpracujte je do střednědobých a krátkodobých úkolů. Zkuste se podívat na svůj podnik očima potenciálního zájemce. Přiberte si k tomuto procesu parťáka, poradce, který Vám pomůže připravit firmu na její prodej.


To bylo 7 tipů nejen pro zvýšení hodnoty firmy, ale také pro zvýšení její celkové přitažlivosti pro zájemce. Nejdůležitější však je přistoupit k procesu prodeje firmy dlouhodobě a systematicky.